Gemondesestraat 2-4
Deze twee tegenwoordige woonhuizen doen aan het eind van de negentiende eeuw dienst als het station van Liempde. Tot 1936 is het station in gebruik als halte aan het zogeheten Duits Lijntje, de spoorbaan die Boxtel verbindt met Wesel in Duitsland. Het station wijkt qua bouwstijl af van andere stations van de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) vanwege het hoge wolfdak. Omdat het later (1903) gebouwd is, heeft het niet het typische gladde, witte NBDS uiterlijk, maar is het stijlvol in schoon metselwerk opgetrokken. Het station is in 2011 teruggebracht in oude staat en grenst nog altijd aan het Duits Lijntje, dat niet meer in gebruik is.
Bij de aanleg van het Duits Lijntje (onderdeel van de lijn die vanuit Londen via Vlissingen naar Berlijn en Moskou loopt) is er in Liempde geen station. Met ingang van de zomerdienst in 1884 wordt er een eenvoudige, kleine halte met een gebouw van nog geen twee bij twee meter geïnstalleerd. In 1893 volgt het eerste station en pas in 1903, na veel geharrewar tussen de gemeente Liempde en de NBDS, wordt het huidige stationsgebouw opgeleverd.
De spoorlijn loopt weliswaar door Liempde, maar de bevolking heeft daar aanvankelijk geen profijt van. Pas na enkele jaren wordt de losplaats in Liempde gebruikt voor het vervoer van klomphout, steenkolen, bouwmaterialen, graan, veeboer en later ook voor grondstoffen van Bakx Beton. Ook kunnen de klompenmakers voortaan hun klompen per spoor naar Holland vervoeren. Daarnaast wordt de spoorlijn gebruikt om pelgrims te vervoeren die naar de Duitse bedevaartplaats Kevelaer gaan .
In 2009 begint de huidige bewoner aan een restauratie om de woning in oude eer te herstellen, naar de situatie in 1910. Dit betekent dat er maar één verdieping overeind blijft en dat de van binnen afgeplakte ramen weer functioneel worden. De oude boogramen keren terug. Ook de erker is in de oude staat terug gebracht en de oude entree van het station ligt weer op de authentieke plek. In 2011 is de verbouwing afgerond.
Het oude station wordt een van de meest opvallende rijksmonumenten op Liempds grondgebied genoemd.
De spoorlijn loopt weliswaar door Liempde, maar de bevolking heeft daar aanvankelijk geen profijt van. Pas na enkele jaren wordt de losplaats in Liempde gebruikt voor het vervoer van klomphout, steenkolen, bouwmaterialen, graan, veeboer en later ook voor grondstoffen van Bakx Beton. Ook kunnen de klompenmakers voortaan hun klompen per spoor naar Holland vervoeren. Daarnaast wordt de spoorlijn gebruikt om pelgrims te vervoeren die naar de Duitse bedevaartplaats Kevelaer gaan .
In 2009 begint de huidige bewoner aan een restauratie om de woning in oude eer te herstellen, naar de situatie in 1910. Dit betekent dat er maar één verdieping overeind blijft en dat de van binnen afgeplakte ramen weer functioneel worden. De oude boogramen keren terug. Ook de erker is in de oude staat terug gebracht en de oude entree van het station ligt weer op de authentieke plek. In 2011 is de verbouwing afgerond.
Het oude station wordt een van de meest opvallende rijksmonumenten op Liempds grondgebied genoemd.
- 'Station Liempde in oude luister', door Domien van der Meijden. Brabants Dagblad, 14 februari 2009.
- Baanderheren, boeren & burgers. Een overzicht van de geschiedenis van Boxtel, Liempde en Gemonde. Jean Coenen, 2004.
- www.duitslijntje.eu